میدان شهدا (مشهد)

مختصات: ۳۶°۱۷′۵۲″شمالی ۵۹°۳۶′۲۱″شرقی / ۳۶٫۲۹۷۹۰°شمالی ۵۹٫۶۰۵۹۳°شرقی / 36.29790; 59.60593
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

میدان شهدا یکی از میدان‌های اصلی مشهد است که در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد و محل تلاقی شش خیابان شعاعی است. این میدان محل بسیاری از اجتماعات مذهبی و فرهنگی است. ساختمان شهرداری مشهد و شورای شهر مشهد در دو سوی میدان شهدا قرار دارند. نام این میدان پیش از انقلاب، میدان مجسمه بوده‌است.در ان زمان به آن میدان مجسمه هم میگفتند. خط دو متروی مشهد از میدان شهدا گذر می کند. در آینده میدان شهدا محل تلاقی دو خط سه و چهار قطار شهری مشهد خواهد بود.

پیشینه[ویرایش]

میدان شهدا در دورهٔ پهلوی اول در تقاطع خیابان ارگ و بالاخیابان و در فاصلهٔ ۹۰۰ متری حرم امام رضا ساخته شد. ایجاد بناهای حکومتی باعث افزایش اهمیت و ترافیک این میدان شد.[۱]

موقعیت[ویرایش]

میدان شهدا در مرکز شهر مشهد قرار دارد. فاصلهٔ این میدان با حرم امام رضا ۹۰۰ متر و با ایستگاه راه‌آهن مشهد ۱۵۰۰ متر است. شش خیابان وارد این میدان می‌شوند که به ترتیب ساعتگرد عبارت اند از:

ورودی خیابان امام خمینی به میدان شهدا-مشهد
  • خیابان عبادی: ورودی یک‌طرفه از سوی چهار راه خواجه‌ربیع
  • خیابان شهید هاشمی‌نژاد: خروجی یک‌طرفه به سوی چهار راه عشرت آباد
  • خیابان شیرازی: به سوی چهارراه شهدا و حرم امام رضا
  • خیابان امام خمینی: ورودی یک طرفه به سمت ایستگاه سراب و چهار راه مدرس و خیابان امام خمینی تا فلکه عدل خمینی
  • خیابان دانشگاه: خروجی یک‌طرفه به سوی میدان تقی‌آباد و کوهسنگی
  • خیابان توحید: به سوی فلکه دروازه قوچان و چهار راه میدان بار نوغان و چهار راه ابوطالب و در انتها میدان فردوسی

مکان‌های مهم[ویرایش]

  • ساختمان شهرداری مشهد: شهرداری مشهد در سال ۱۳۳۲ به ساختمان فعلی در ضلع جنوبی میدان شهدا منتقل شد و طبقات دوم و سوم آن در سال ۱۳۵۲ ساخته شد.[۲] هم‌چنین ساختمان توسعهٔ شهرداری در دههٔ ۱۳۸۰ احداث شد.[۳]
  • ساختمان تالار شهر: ساختمانی با کاربری اداری-فرهنگی است که در شمال میدان شهدا قرار دارد و در حال حاضر، محل استقرار شورای اسلامی شهر مشهد است.[۴]
  • ایستگاه قطار شهری مشهد: خط‌های ۲، ۳ و ۴ قطار شهری مشهد از میدان شهدا عبور می‌کنند.

منابع[ویرایش]

  1. زاهدی محبوب، آمنه؛ ملک‌آبادی، سید ایمان (زمستان ۱۳۹۲). «تحلیل و واکاوی تجربه بهسازی و سامندهی میدان شهدا مشهد» (PDF). هفت شهر. شرکت عمران و بهسازی شهری ایران. ۴ (۴۳–۴۴): ۱۲۱–۱۲۲. دریافت‌شده در ۷ دسامبر ۲۰۱۶.
  2. «تاریخچه تاسیس شهرداری در مشهد». پرتال جامع شهر مشهد. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۷ آذر ۱۳۹۵.
  3. «ساختمان توسعه شهرداری». مدیریت طرح بزرگ میدان شهدا. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۷ آذر ۱۳۹۵.
  4. «پروژه ساختمانی تالار شهر مشهد به بهره برداری رسید». قدس آنلاین. ۱۵ شهریور ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۷ آذر ۱۳۹۵.